Service & Contact

Veelgestelde vragen

Algemeen

Waar vind ik meer algemene informatie over parkeren in Rotterdam?

Meer informatie over parkeren in Rotterdam vind je op de gemeentelijke pagina www.rotterdam.nl/parkeren.

Wat is de route naar parkeergarage Schouwburgplein 1 & 2?

Klik hier voor de routebeschrijving (.pdf-bestand) en bekijk hier de route (video) naar parkeergarage Schouwburgplein 2 (voorheen Kruisplein).

Reserveren

Hoe kan ik mijn reservering wijzigen of annuleren en hoelang van te voren kan ik dit doen?

Wijzigen is alleen mogelijk door een reservering te annuleren. Annuleren is mogelijk tot 1 uur voor aanvang van de reserveringsperiode. In je reserveringsbevestiging vind je de link om de reservering te annuleren. Je krijgt dan een automatisch gegenereerde e-mail met daarin een tegoedvoucher voor het verschuldigde bedrag (een code die een waarde heeft van het bedrag van de geannuleerde reservering). Deze voucher is geldig gedurende 1 jaar na datum van annulering in de parkeergarage waarvoor je hebt gereserveerd.

Wat is online reserveren?

Met de online reserveringsmodule kan je vooraf online een parkeerplaats reserveren en betalen bij een beperkt aantal parkeergarages. We zijn druk bezig om het aantal parkeergarages waar je online kan reserveren uit te breiden. Je rijdt binnen op basis van het opgegeven kenteken of via een verkregen QR-code. Wanneer je binnen de reserveringstijd de parkeergarage verlaat, hoef je ook niet meer vooraf langs de betaalautomaat. Naast speciale actietarieven bij bijvoorbeeld evenementen, bieden wij ook voordeelkaarten aan. Je vindt deze op de 'Jouw voordeel'-pagina.

Ik wil online een parkeerplaats reserveren. Hoe doe ik dit?

Online reserveren doe je met de online reserveringsmodule op www.parkereninrotterdam.nl. Onder het kopje reserveren staan de parkeergarages waarvoor je kan reserveren. Bij de parkeergarages staat ook vermeld of het mogelijk is om direct te reserveren  Daarnaast staan al onze voordeelkaarten op onze homepage, vanuit hier kan je ook direct reserveren. Je wordt naar onze reserveringsmodule geleid. Hier vul je een datum en tijd in, waarna met de button “Zoek aanbiedingen” een overzicht wordt getoond van de mogelijke parkeerproducten per garage.  Kies het gewenste product en bevestig met de groene button “Selecteer”. Nadat je een keuze hebt gemaakt, doorloop je vervolgens de volgende stappen: 2. Persoonlijke gegevens 3. Toegang 4. Betalen 5. Samenvatting. Wanneer de betaling succesvol is afgerond, ontvang je automatisch een bevestiging van je reservering per e-mail. In deze e-mail vind je verdere instructies.

Bij welke parkeervoorzieningen kan ik online reserveren?

Je kunt momenteel online reserveren bij parkeergarages Schouwburgplein 1, Schouwburgplein 2, Kiphof, Oude Haven en Erasmusbrug. Op de website staat bij welke parkeergarages je binnenkort ook kunt reserveren.

Is reserveren verplicht?

Nee. Je kan altijd zonder reservering gebruikmaken van onze parkeergarages. Maar online reserveren levert wel veel voordeel op. Onze scherpe tarieven zijn dan nog scherper.

Kan ik inrijden voor aanvang van de gereserveerde periode?

Ja, je kunt gewoon inrijden. Echter: een reservering geldt van 30 minuten voor tot 15 minuten na de gereserveerde periode. Arriveer je eerder dan 30 minuten voor de gereserveerde periode, dan zal het systeem de reservering niet herkennen en zal het geldende tarief in rekening worden gebracht. Hiermee bedoelen wij het volgende: stel je rijdt om 14:01 uur binnen en rijdt om 18:00 uur weer uit, je had echter een reservering van 14:30 tot 17:30 uur. Je bent dan weliswaar te vroeg ingereden, maar je reservering wordt herkend. Echter voor het uitrijden moet je nog 15 minuten bijbetalen tegen het geldende tarief.

Wat zijn de betaalmogelijkheden?

Online reserveren kan je vooraf betalen via iDEAL, Mastercard of VISA. Indien je langer geparkeerd hebt dan de gereserveerde tijd, dan moet je die tijd tegen het reguliere tarief afrekenen bij de betaalautomaat.

Wat kan ik doen wanneer mijn kenteken niet wordt herkend of bij andere problemen bij de in- of uitrit?

Bij iedere in- en uitrit is er een intercom die je verbindt met de servicemedewerkers van onze meldkamer. Zij helpen je verder.

Krijg ik een kwitantie bij een betaling?

Ja, je ontvangt een betalingsbewijs in de bijlage van de bevestigingsmail.

Ik heb een reservering gedaan maar de verkeerde dag(en) en of tijdstip(en) gekozen. Hoe los ik dit op?

Bij de vraag ‘hoe kan ik mijn reservering wijzigen of annuleren?' vind je het antwoord op deze vraag.

Ik krijg een foutmelding als ik wil betalen met iDEAL. Wat moet ik doen?

Gebruik de F5 toets, indien deze melding blijft, controleer dan of je bank een storing heeft met het afwikkelen van iDEAL betalingen.

Hoe kan ik inrijden met mijn reservering?

Kenteken Zodra je voor de slagboom staat, herkent het kentekenherkenningsysteem het van te voren opgegeven kenteken. Het parkeerticket wordt binnen enkele seconden automatisch aangeboden bij de inrit. Je dient dus niet op de knop voor een parkeerticket te drukken. Inrijden met je kenteken:
  1. Rij op tot  de hoogte van de ticketzuil bij de inrit. Het kan enkele seconden duren voordat jouw kenteken wordt herkend.
  2. Zodra je kenteken is herkend, zal het systeem automatisch een parkeerticket afgeven. Dit parkeerticket heb je bij terugkomst weer nodig om de parkeergarage te verlaten. Wordt je kenteken na enkele seconden niet herkend, druk dan op de intercom en vraag om instructies van één van onze medewerkers, houd je reserveringsbevestiging bij de hand.
  3. Bij het uitrijden kan je de parkeerkaart weer invoeren in de kaartlezer bij de uitrit. Rijd je uit binnen de gereserveerde periode, dan opent de slagboom. Dit kan enkele ogenblikken duren. Heb je langer geparkeerd dan gereserveerd, dan dien je eerst die extra tijd te betalen bij de parkeerautomaat. Hiervoor geldt het reguliere tarief.
Inrijden met QR-code Wanneer je binnenrijdt op basis van een QR-code, dan dien je de QR-code door middel van het print@hometicket of via je mobiele telefoon voor de QR-lezer te houden bij de inrit.
  1. Rij op tot  hoogte van de ticketzuil bij de inrit. Het kan enkele seconden duren voordat je kenteken wordt herkend.
  2. Bij herkenning van de QR-code wordt er automatisch een parkeerticket geproduceerd dat je goed moet bewaren. Wordt je QR-code na enkele seconden niet herkend, druk dan op de intercom en vraag om instructies van één van onze medewerkers, houd de reserveringsbevestiging bij de hand.

Heb ik bij een reservering een vaste parkeerplaats in de parkeergarage?

Nee, je kunt gebruikmaken van elke beschikbare parkeerplaats.

Hoe verlaat ik de parkeergarage?

Steek je parkeerticket in de uitritzuil. De slagboom zal automatisch omhoog gaan.

Wat gebeurt er als ik langer geparkeerd sta dan gereserveerd?

Je reserveert een bepaalde tijdsperiode. Die verschilt per voordeelkaart. De tijd die je langer verblijft, wordt in rekening gebracht tegen het reguliere tarief. Deze overtijd betaal je bij de betaalautomaat. Vervolgens steek je je parkeerticket in de uitrijzuil. De slagboom zal automatisch omhoog gaan.

Wanneer ik eerder vertrek dan mijn reservering, krijg ik dan geld terug?

Nee, je krijgt geen restitutie. Kies dus de juiste voordeelkaart voor je bezoek aan Rotterdam.

Tot hoelang van te voren kan ik een parkeerplaats reserveren?

Je kunt tot uiterlijk 1 uur voor de gewenste reserveringstijd een parkeerplaats reserveren. Je kunt maximaal 62 dagen van tevoren reserveren.

Ontvang ik een bevestiging van mijn bestelling?

Ja. Zodra de bestelling succesvol is afgerond, ontvang je (op het door jouw ingevoerde e-mailadres) een bevestiging.

Krijg ik een parkeerticket thuisgestuurd?

Nee. Je kan de parkeergarage binnenrijden op basis van je kenteken of via een verkregen QR-code.

P + R Terreinen

Wat is een P+R terrein?

Een P+R terrein ligt aan de rand van de stad. Vanaf hier reis je met het openbaar vervoer naar je bestemming.

Voor welke P+R terreinen moet ik betalen?

Vanaf 1 juli 2016 parkeer je gratis op P+R Alexander, P+R Slinge en P+R Kralingse Zoom in combinatie met openbaar vervoer. Je parkeert gratis wanneer je hebt gereisd met een OV-chipkaart, en binnen één uur na uitchecken een uitrijkaart koopt bij de parkeerautomaat. Let op: Je krijgt alleen korting als je reist met de OV-chipkaart. Papieren vervoersbewijzen en acties van winkelketens komen niet in aanmerking voor deze korting. Wanneer je, als reiziger met het OV, langer dan 72 uur parkeert, gaat het normale tarief van € 0,50 per 18 minuten met een maximum van € 17,- per dag in werking. Wanneer je niet met het openbaar vervoer reist, betaal je direct het geldende parkeertarief van € 0,50 per 18 minuten met een maximum van € 17,-per dag.

Hoe werken P+R-terreinen Slinge, Kralingse Zoom en Alexander?

STAP 1 Toegang
  • Trek een parkeerkaart uit de automaat bij de entree van het P+R-terrein.
  • Neem de parkeerkaart mee uit je auto.
  • Ook als je in bezit bent van een OV-abonnement, trek je de kaart uit de parkeerautomaat en neemt hem mee.
STAP 2 Reizen met OV
  • Reis vanaf het P+R-terrein met openbaar vervoer (OV).
  • Check altijd in en uit met je OV-chipkaart (ook voor abonnementhouders)!
  • Bewaar je parkeerkaart goed.
STAP 3 Kaartcontrole en betalen   Let op: U krijgt alleen korting als je reist met de OV-chipkaart. Papieren vervoersbewijzen en acties van winkelketens komen niet in aanmerking voor deze korting.
  • Stop je parkeerkaart in de parkeerautomaat.
  • Houd je OV-chipkaart voor de OV-chipkaartlezer op de parkeerautomaat.
  • Deze controleert je reis met het OV.
  • De laatste reis heeft het eindpunt dichtbij het P+R-terrein en is gestart vanaf een ander station.
  • Je kunt tot een uur na uitchecken bij het OV station gratis uitrijden.
  • Bij een correcte reis op uw OV-chipkaart, scant de parkeerautomaat het tarief van € 0,-.
  • Geen geldige OV-reis of later dan een uur na uitchecken op het parkeerterrein? Je betaalt het geldende parkeertarief voor de tijd dat je hebt geparkeerd.
  • Reizen met het OV zonder OV-chipkaart of vergeten in en uit te checken? Je betaalt het geldende tarief.
STAP 4 Uitrijden:
  • Stop de parkeerkaart in de uitrij-automaat en rij weg.

Abonnementen

Kan ik voor mijn personeel voordelig parkeerplekken regelen?

Buiten de standaardproducten als uitrij- en waardekaarten en abonnementen is maatwerk altijd mogelijk. Dus neem voor de mogelijkheid 'voordelig parkeerplekken regelen voor het personeel' contact op met info@parkereninrotterdam.nl.

Waar kan ik uitrij- en waardekaarten bestellen?

Uitrij- en waardekaarten zijn kaarten die je als bedrijf van te voren aanschaft voor klanten of bezoekers. Met deze kaarten draag je bij in hun kosten voor het parkeren in een van de stadsgarages van gemeente Rotterdam. Er zijn diverse soorten uitrij- en waardekaarten: daguitrijkaarten, 24-uurs kaarten, geldwaardekaarten, tijdwaarde kaarten en avondkaarten. Uitrij- en waardekaartenkaarten bestel je gemakkelijk online bij Mijn Loket van de gemeente Rotterdam. Bij het inloggen heb je E-herkenning nodig. Meer informatie kan je vinden op www.rotterdam.nl/parkeren.

Hoe werkt online een parkeerplaats reserveren?

Met de online reserveringsmodule kan je vooraf online een parkeerplaats reserveren en betalen. Dit kan nu nog maar bij een beperkt aantal stadsgarages. Je rijdt binnen op basis van het opgegeven kenteken of via een verkregen QR-code. Wanneer je binnen de reserveringstijd de stadsgarage verlaat, hoef je ook niet meer vooraf langs de betaalautomaat. Naast speciale actietarieven bij bijvoorbeeld evenementen, bieden wij ook voordeelkaarten aan. Je vindt deze op de 'Jouw voordeel'-pagina.

Hoe kan ik een abonnement aanvragen?

Iedereen komt in aanmerking voor een abonnement in onze parkeergarages (voor P+R terreinen is dit nog niet mogelijk). De enige voorwaarde is dat er plaats moet zijn. Je vraagt heel makkelijk een abonnement aan bij Mijn Loket van de gemeente Rotterdam, alle parkeergarages op deze website worden namelijk beheerd of geëxploiteerd door de gemeente.  Bij het inloggen heb je een DigiD nodig. Meer informatie kan je vinden op www.rotterdam.nl/parkeren.

Voor een maatwerk parkeeroplossing

Op zoek naar een maatwerkoplossing als bedrijf, bezoeker of inwoner? Mail ons op info@parkereninrotterdam.nl. Samen komen we dan tot een passend product.

Voor opmerkingen en suggesties

Rotterdam, maar ook deze website is altijd in ontwikkeling. Heb je suggesties? Mail ons dan via info@parkereninrotterdam.nl. Je kunt hier ook terecht met vragen en opmerkingen.

Bij storing of onraad

Bel bij storing en/of onraad in een stadsgarage 010-4130505. Je wordt dan rechtstreeks verbonden met onze meldkamer. Deze is 24 uur per dag te bereiken. Voor overige vragen en/of opmerkingen kun je mailen naar info@parkereninrotterdam.nl.